Rodzaje i charakterystyka rozruszników
Rozrusznik odpowiada za rozpoczęcie pracy pojazdu. Potem sprzęgło jednokierunkowe uniemożliwia dalsze przenoszenie napędu. Konstrukcja rozrusznika zależy głównie od mocy, jaka ma zostać osiągnięta przy obracaniu wałem silnika. Różne rodzaje rozruszników posiadają odmienną budowę poszczególnych elementów, co zmienia sposób ich pracy, choć główny schemat pozostaje ten sam.
Rodzaje silników w rozruszniku
Rozruszniki korzystają głównie z silników szeregowych lub szeregowo-bocznikowych. Pierwszy rodzaj opiera się na tym, że strumień magnetyczny wytworzony w uzwojeniu wzbudzania (magneśnicy) połączony jest szeregowo z uzwojeniem wytwarzającym energię elektromagnetyczną (twornik). W takim silniku prędkość obrotowa zależy od obciążenia. Im mniejsze obciążenie, tym większa prędkość. Z tego powodu silnik musi być włączany z obciążeniem. W silniku szeregowo-bocznikowym uzwojenie wzbudzania tworzy dwa połączenia z twornikiem, z których jedno jest szeregowe, a drugie równoległe. Dzięki temu nie ma możliwości rozbiegania, czyli wkręcenia się silnika na obroty dużo wyższe od dopuszczalnych i utraty kontroli nad jego pracą.
Rozrusznik z przekładnią planetarną
Przekładnia planetarna zbudowana jest z elementów zwanych satelitami, obracających się wokół jednego obiektu, czyli koła słonecznego. Umożliwia ona przenoszenie napędu o dużym momencie obrotowym z wałków centralnych. Jednocześnie posiada niewielki rozmiar. Te zalety sprawiają, że przekładnia planetarna ma dużą przewagę nad tradycyjną.
Zębnik w rozruszniku
Zębnik służy do sprzęgania rozrusznika z kołem zamachowym silnika. Wprawiony w ruch wał obrotowy, po uzyskaniu obrotów wyższych od rozrusznika, przestaje być napędzany. Zwykle przesuwny zębnik jest poruszany za pomocą sterowanej elektromagnesem dźwigni. Istnieje jednak alternatywne rozwiązanie, wykorzystywane w rozrusznikach o większej mocy. Zębnik śrubowo-przesuwny wykonuje nie tylko ruch posuwisty, ale również skrętny. Dzięki temu znacznie delikatniej uderza w koło zamachowe.