Jak prawidłowo dbać o alternator?

zamontowany alternator po naprawieAlternator jest urządzeniem, które w samochodzie ściśle współpracuje z akumulatorem. Jego zadaniem jest zmiana energii mechanicznej w prąd przemienny. Można zatem powiedzieć, iż alternator to tak naprawdę prądnica prądu przemiennego, której prawidłowe i bezawaryjne działanie jest nam niezbędne do uruchomienia samochodu.

Jednym ze skuteczniejszych sposobów, jakie możemy zastosować w kontekście dbania o alternator, to po prostu poddawanie go regularnym przeglądom technicznym w sprawdzonym serwisie samochodowym. Pozwala to bowiem na szybkie wykrycie ewentualnej usterki, która może okazać się dla nas jako użytkowników auta w nieco późniejszym czasie bardzo uciążliwa.

Regularnie wymieniaj zużyte części i unikaj nadmiaru wody

Alternator składa się z wielu bardzo różnych, ściśle współpracujących ze sobą części takich jak chociażby łożyska, regulator napięcia, wirnik czy zespół prostowniczy, które narażone są na wiele czynników powodujących ich usterkę bądź też po prostu zwyczajne zużycie przy standardowym użytkowaniu pojazdu. W tym kontekście mamy w zasadzie dwie możliwości. Pierwszą z nich jest wymiana całego alternatora, gdy dojdzie do jakiejkolwiek awarii, zaś w drugim przypadku możemy po prostu skorzystać z usługi regeneracji alternatora, która polega na wymianie tylko uszkodzonych lub zużytych już części bez konieczności zakupu całego tego elementu.

Ze względu na to, że alternator jest urządzeniem odpowiedzialnym za wytworzenie prądu przemiennego, to musimy również pamiętać o tym, że istnieje również wiele czynników oraz substancji całkowicie niezależnych od nas, które mogą doprowadzić do jego trwałego uszkodzenia. Taką substancją jest oczywiście, chociażby woda, dlatego też jeżeli chcemy, aby nasz alternator działał w sposób prawidłowy przez długi czas, to należy przede wszystkim starać się nie otwierać maski samochodu (np. w celu dolania płynów lub naprawy jakiejś części) w momencie, gdy intensywnie pada deszcz lub śnieg, ponieważ zwyczajnie może on zalać nasz alternator oraz inne elementy elektryczne. Taki sam problem możemy mieć również, gdy w sposób nieumiejętny przystąpimy do mycia silnika.