• (+48) 695 429 366
  • (+48) 607 535 873
  • autoelektroklima
    autoelektroklima
    Witaj na Stronie
    Zapraszamy do przeglądania oferty oraz kontaktowania się z nami.
  • autoelektroklima

Co trzeba wiedzieć o stojanie alternatora?


Stojan alternatora to cześć, o której nie mówi się zbyt wiele, a pewnie spora ilość osób niezaznajomionych z motoryzacją nie wie nawet o istnieniu takiego elementu. Tymczasem stojan pełni ważną funkcję w działaniu alternatora, czyli w produkcji prądu dostarczanego do pojazdu. Co zatem powinniśmy wiedzieć o tym podzespole? Przeanalizujmy ten temat!

Czym jest stojan alternatora?

Przede wszystkim zacznijmy od przybliżenia tego, czym w ogóle jest stojan alternatora. Jak można się domyślić stojan albo też stator to ważna część alternatora. W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, że jest to ramka z dokładnie trzema uzwojeniami, które to są rozłożone co 120°. Prąd w samym alternatorze generowany jest właśnie poprzez obracanie się elektromagnesu, zwanego wirnikiem w stojanie. Zatem faktycznie widać, że stojan to bardzo ważny element wpływający na poprawną i wydajną pracę polegająca na produkcji prądu. Dowiedzmy się zatem czegoś więcej na temat tej części, występującej praktycznie w każdym samochodu.

Stojan alternatora – informację

Mówiąc o stojanie, trzeba zaznaczyć, że jest to element alternatora, który nie ulega awarii zbyt często. To dobra wiadomość, ponieważ jest to relatywnie kosztowny element do wymiany. Z drugiej strony jak praktycznie każda cześć, w jednych samochodach bywa on trwalszy, a w innych sprawia częstsze kłopoty. Dość duże znaczenie ma tutaj konkretne umiejscowienie alternatora w pojeździe. Krótko mówiąc, najlepiej, aby alternator zamontowany był przed silnikiem pojazdu, a wręcz idealnie, kiedy znajduje się on w górnej części silnika. Dobrą wiadomością jest jednak to, że w razie awarii stojana bez problemu możemy znaleźć stojany regenerowane, które z powodzeniem są montowane do alternatorów.

Jakie mogą być objawy uszkodzenia stojana? Przede wszystkim to głośna praca alternatora, jego grzanie się (widoczny dym i wyczuwalny swąd) oraz przygasanie kontrolki akumulatora. Tutaj trzeba też dodać, że jeśli stojan ulegnie awarii, to nie opłaca się go przezwajać samemu. Koszt naprawy, czy też regeneracji tego elementu jest na tyle atrakcyjna, że lepiej skorzystać z profesjonalnej naprawy i szybko cieszyć się z dobrze działającego alternatora.

Wróć